Hvem er vi

Om Hammerfest Båtforening

Hammerfest Båtforenings formål er å

• Skape og vedlikeholde et godt båtmiljø i sikre båthavner og opplagsplasser
  • Utbedre kjennskap til lokalfarvannet ved turer og fellesarrangementer
  • Sikre friarealer og bedre muligheten for bruk av disse
  • Bekjempe forurensing i sjø og strender
  • Utbedre kjennskap om sjøvett og båtmateriell
  • Arrangere konkurranser som prøver sjømannskap og materiell
  • Samarbeide lokalt og regionalt med andre foreninger om felles oppgaver
  • Samarbeide med lokale myndigheter for å løse aktuelle oppgaver innenfor rammen av formålet

TrygveHistorien om Hammerfest Båtforening

Den 18.02.65 var det fire ildsjeler som hadde som mål å danne en båtforening i Hammerfest. Møtet fant sted på kontoret til Hans Knutsen de øvrige var Otto Kivijervi , Fredrik Dahl og Ludvik Olausen.

Hammerfest Båtforening ble stiftet den 01.03.65. det var ca 50stk på dette konstituerende møtet. Otto Kivijervi åpnet møtet.

Av disse var Ordføret Eide, Havnefogd Ellefsen og to damer Ruth og Bodil Lorentsen. Ludvik Olausen ble valgt som formann med sammensetning av Otto Kivijervi - Rangvald Normann Fredrik Dahl - Hans Knutsen vara Ruth Lornsen - Alf Jakobsen og Knut Paulsen.

En ny tid for HBF

I forbindelse med Snevitutbyggingen ble det lagt en ny veitrase med en mollo på Rossmolla. I forbindelse med dette ble det i reguleringsplan for Hammerfest Kommune regulert inn en småbåthavn. HBF så da muligheten for en slik etablering, det ble innkalt til et medlemsmøte. For å si det mildt inntressen var meget stor. Med opptak av lån og egenkapital fra enkeltmedlemmer som ville etablere seg og en dugnadsånd for og få dette til var enorm.

I dag er det 116 båtplasser med smått og stort. Med den etableringen av marinaen og dugnadtimer er det satset 3.5 - 4.0 mill. kroner. HBF har i dag rundt 200 medlemmer og er en godt etablert forening.